prenant ce Cœlus pere de Saturne, pour l’vn des Dieux, mais non pas pour ce grand & hault firmament qui contient toutes choſes, ny pour cet Eſprit ou Entendement diuin qui comprend les autres ; appelle cet Entendement tantoſt Iupiter, tantoſt Venus, tantoſt Saturne : & parce que tous luy aſſignent ſa place principalement au ciel, & luy font gouuerner & conduire toutes choſes ſelon ſa volonté ; pour cette cauſe ont-ils dit que Cœlus, ou la vertu & energie de cet Entendement qui prouient du Ciel, & s’eſpanche en tous corps, engendra Saturne. Quand on entend cet Eſprit qui gouuerne la region ætheree, lors on l’appelle Iupiter : mais quand il deſcend és corps d’em-bas pour les exciter & preparer à la generation, lors on le nomme Venus. De là vient que Saturne ſe prend quelquefois pour cet Entendement celeſte, qui donne loy generalement à toutes choſes, & qui par ſa prouidence diſpoſe de tout, & ordonne tant la vie que les changemens qui ſuruiennent en icelle. Or voila comment on peut expoſer par raiſons naturelles les contes qu’on fait de Saturne, fondez, comme ie croy, ſur les geſtes de ce Dieu : leſquels contes les Anciens ont ainſi forgez, tant pour donner carriere à leur eſprit, que pour retenir les hommes en leur religion. Expliquons-les maintenant ſelon l’Aſtronomie.
¶Qualitez de l’eſtoile de Saturne.Ceux qui font profeſſion de dreſſer & recercher les natiuitez des hommes, eſcriuent que l’eſtoille de Saturne eſt froide & ſeiche, & par conſequent abondante en melancholie, & rend les hommes ſur qui elle domine en leur naiſſance, enuieux, malins, ſuperbes, altiers, auares, & tardifs à ſe courroucer, mais nourriſſans long temps leur cholere, & neantmoins ſont gens de bon conſeil & d’eſprit, hardis és dangers, & d’vne meure & raſſiſe prudence. Que toutesfois cette malignité ſe corrige & addouciſt par la conionction, ou reception, ou oppoſition de Iupiter, au troiſieſme, ou ſixieſme aſpect. Car tout-ainſi que Mars eſtant és angles du Ciel, en ſa ſeconde maiſon (comme on dit) ou en la huictieſme, preſage beaucoup de choſes à ceux qui naiſſent ſous luy : duquel toutesfois Venus amoindrit & tempere la malice, ou s’oppoſant à luy, ou ſe conioignant auec luy, ou le receuant, eſloignee de luy, ou de la ſixieſme partie du cercle, ou de la troiſieſme ; & luy fait poſer preſque toute ſa rage & fureur ; de meſme en prend-il à Saturne par la venüe de Iupiter. Saturne pour quoy garotté.Voilà pourquoy les Poëtes ont feint que Iupiter auoit lié & garotté ſon pere Saturne, qui eſt ſous le cerceau dudit Saturne, & qu’il l’auoit ietté dans le Tartare, parce qu’il luy rompt ſes coups, & affoiblit ſes forces. Que ſi l’opinion de ceux qui enſeignent que les Aſtres ſignifient ſeulement aux hommes la volonté des Eſprits celeſtiels, & qu’ils n’ont aucune puiſſance, ny moyen de nous eſmouuoir, eſt verittable ; pourquoy eſt-ce que les Sages ont dit que Venus caſſe & briſe la