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Et ſelon qu’il eſt grand, peſle-meſlant ſon corps, Nourrit ce qu’elle engendre, & ce qu’elle met hors. Voila les contes que les Anciens ont fait touchant Cœlus, ou le Ciel. Expoſition phyſique de cette fable.Or qu’il ait eſté fils de l’Æther & du Iour, il ſemble que cela ne ſignifie autre choſe que l’ordre de nature en la diſpoſition des corps celeſtes. Car ceux qui ſont les plus purs ſont au deſſus des autres, & ſituez en la plus haute region. Et pourtant, le Ciel eſtant ſeparé d’aueque ces corps, quand chacun d’eux receut ſa place & aſſiette, il fut dict qu’il eſtoit né d’Æther & du Iour à cauſe de la clairté des eſtoilles plus baſſes. Les autres diſent qu’il eſt né de la Terre, croyans que Dieu le createur fit le monde d’vne matiere ſans forme. Neantmoins le Ciel eſt vne partie de l’Æther, & meſme il fut appellé de ce nom, teſmoin ce vers de Pacuue allegué par Ciceron au 2. de la nature des Dieux. Nous le nommons le Ciel, les Grecs Æther l’appellent. Orphee auſſi en ſes hymnes eſtime que le Ciel n’eſt autre choſe que cet Æther qui conſte & brille de ces hauts feux celeſtes : Ciel tout creant, la plus ſaincte parcelle De l’Vniuers, & d’eſſence eternelle. Il a eſté nommé Ciel, d’vn mot Grec ſignifiant Creux. Mais ie n’ay encor trouué perſonne qui rende raiſon aſſez valable de ce qu’on dit que Saturne ſon fils luy trencha le membre viril. Car celle que Ciceron allegue au 2. de la nature des Dieux, eſt ridicule, diſant : Cette vieille opinion a rempli toute la Grece, que le Ciel fut taillé par Saturne ſon fils, & Saturne garrotté par Iupiter ſon fils. Telles fables impies enuelopent vne raiſon naturelle non impertinente. Car ils ont voulu que cette nature celeſte, haute, & atheree, c’eſt à dire ignee, qui de ſoy engendre toutes choſes, manquaſt de cette partie du corps qui a beſoin de ſe ioindre auec vne autre pour faire race. Si cela eſt, il faloit declarer pourquoy c’eſt que l’Æther a eu quelquesfois cette partie-là, & ſi l’on prend Saturne pour le Temps, parce qu’il ſe ſaoule d’ans, ſelon l’ethymologie Latine que quelques-vns luy donnent, veu que l’on dit communément que le temps engendre tout, & deſtruit tout auſſi : pourquoy eſt-ce que Iupiter ſon fils le chaſtra ; aſſauoir-mon ſi le Temps chaſtré n’engendrera plus rien ? Ainſi donc on ne peut donner aucune interpretation de tels myſteres qui ſoit ſuffiſante & receuable, ou bien il la faut rapporter (comme ie diſois tantoſt) à la creation du monde, laquelle interpretation a pris ſon origine partie des hiſtoires, partie des noms que Nature a donnez à toutes choſes creées. Raiſon du chaſtrement du Ciel par Saturne.Cœlus donc fut taillé, ſelon mon auis, parce qu’il n’y a qu’vn æther, & vn Ciel, & nul temps ne permettra qu’il ſe puiſſe faire vn autre æther, ny vn autre Ciel, veu qu’il eſt compoſé d’vne matiere vniuerſelle. Car puis qu’il n’y a qu’vn monde, &

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